Как пандемията COVID-19 промени потребителските нагласи на жилищния пазар на ново строителство в България – кои са най-активните групи купувачи?
С обявяването на извънредното положение очакванията бяха купувачите да станат по-резервирани относно жилищата ново строителство и проектите, които са в начален етап на строеж. Но противно на тези прогнози, повечето запитвания на клиентите бяха именно за новопостроени имоти. Клиентите търсят сигурност за средствата си. Kакто при други кризи и икономическа нестабилност, избраха недвижимите имоти като най-сигурен и изгоден вариант за вложение на спестяванията си. Традиционно доверието към недвижимото имуществото е доста високо, а настоящата ситуация даде тласък на сделките с имоти, видим в ръста през втората половина на 2020 г. От гледна точка на предлагането, COVID кризата бе тест за инвеститорите и до голяма степен отся качествените проекти на пазара. Реализираха се обектите на добра локация от стабилни инвеститори с опит.
Как се отразява засиленият пазарен интерес на цените на жилищата ново строителство?
Клиентите са особено чувствителни за цените на жилищата. Макар прогнозите да чертаеха спад, за определен период по-скоро имаше затишие при сделките, но лятото и есента активността се възвърна. Цените се задържат стабилни, сделките се сключват на близки до офертните стойности. Заради по-ограничения брой нови проекти, които ще излязат на пазара, очакванията са, че търсенето ще изпревари предлагането. Възможно е леко покачване на цените през втората половина на 2021 г., но то ще касае само конкретни обекти, които отговарят на търсенето и изискванията на клиентите.
Какъв е най-търсеният жилищен продукт ново строителство - бюджетен, среден и висок?
Зависи от типа клиенти и целта на покупката. Ако купувачите се интересуват от имоти за инвестиция, обикновено се насочват към по-бюджетни решения. Избират проекти в ранен етап на строителство, заради по-изгодните условия и плавно растящите вноски по разсроченото плащане. Обръщат внимание на спецификите на жилището, които определят ликвидността му – локация, функционалност, сграда. При сделките за собствено ползване подходът на клиентите е по-различен. По-взискателни са по отношение на строителството, как изглежда сградата, какви екстри предлага, вида отопление, кой е инвеститорът. Обръщат внимание на детайлите и държат на качеството на довършителните работи. Търсят предимно по-големи (с три или четири спални), по-скъпи жилища, на висок етаж с няколко паркоместа.
С какви средства купуват най-често купувачите на ново строителство?
В луксозния сегмент близо 50% от клиентите разчитат на банково финансиране. При сделки за ново строителство преди Акт 14 купувачите използват собствени средства, за да покрият първоначалните вноски. Търсят възможности за жилищен кредит, когато проектът е в по-напреднала фаза на строителство.
Какви са очакванията ви за политиката на банките за инвестиционно и ипотечно кредитиране и ефектът върху жилищния сегмент?
Въпреки активната кредитна политика на банките, те са особено предпазливи при финансирането на нови проекти. При отпускането на кредит вземат предвид локацията на обекта, историята и имиджа на инвеститора, типовете имоти. Не очаквам резки промени в поведението им, тъй като всички участници на пазара действат премерено и добре обмислено. Купувачите не предприемат рискови сделки, а внимателно обмислят всяка стъпка. Всички тези фактори създават сигурност и стабилност на пазара.
На какво се дължи големият интерес към жилищния пазар в момента въпреки несигурността в икономиката?
Именно несигурността в икономиката поддържа висок интереса към жилищния пазар. В търсене на стабилност и предвидимост, хората традиционно се насочват към недвижимите имоти. Защото те са дългосрочен актив, който е неподвластен на времето и устойчив в кризи. Има и немалко клиенти от чужбина, които купуват жилище тук, за да са спокойни за средствата и бъдещето си. Има и такива, които трайно се завръщат в България и искат да са подсигурени със собствено жилище.
Влияе ли по някакъв начин бумът (бурното развитие) на криптовалутите на жилищния пазар в България?
Интересът към криптовалутите непрекъснато нараства, както и пазарната капитализация на сегмента. У нас все по-често се говори за „виртуалните пари“, немалко са хората с по-сериозни инвестиции и задълбочени познания. Но все още е рано пазарът на дигитални валути да се превърне във финансова възможност за покупки на недвижимо имущество. Не сме имали подобни сделки досега и вероятно ще усетим това явление в България по-късно спрямо останалите международни и европейски пазари. Всички следим развитието на криптовалутитие с голям интерес и очакваме навлизането им на пазара на недвижими имоти.